Jak odhalit phishingové zprávy?
Co je phishing?
Nejvíce se s phishingem setkáváme v případě rozesílání e-mailových zpráv nebo SMS zpráv, které často vyzývají adresáta k zadání osobních údajů na falešnou stránku. Podoba této stránka je téměř identická s tou oficiální. Nejčastěji tato stránka vypadá jako přihlašovací stránka do Internetového bankovnictví nebo do e-maliové služby.
Předcházení phishingovým útokům
Na uživatelské úrovní v boji s phishingem dodržujte tyto 3 základní bezpečnostní principy:
- Snažte se co nejméně poskytovat citlivé údaje.
- Pečlivě čtěte emailové adresy i domény. Podvodné stránky mají často jen drobné odchylky.
- Udržujte ve svých zařízeních kvalitní a aktualizovaný antivirový program, který dokáže odhalit rafinované a sofistikované techniky phishingu.
Jak se chránit a co mít na paměti?
- Kontrolujte ve webovém prohlížeči korektnost webové adresy (URL), na které se právě nacházíte.
- Banka, ani žádná podobná instituce, vás nebude žádat o přihlášení, obnovu certifikátu, ověření nebo změnu přihlašovacích údajů prostřednictvím emailu. Ověřujte odesílatele, na vložené odkazy neklikejte a email rovnou smažte.
- Nainstalováním programu nebo aplikace, která požaduje přihlášení (např. k vašemu profilu na sociální síti), buďte obezřetní.
- Při komunikaci s institucemi (jako je např. banka) prostřednictvím webového rozhraní buďte obezřetní. Sledujte, zda jste na správné webové adrese a zda jste připojeni přes zabezpečené spojení, tzv. HTTPS protokol.
- Phishingové útoky vedené ze zahraničí lze rozeznat např. ze špatné češtiny v textu emailu zaslaného v prvotní fázi útoku.